Nachtlichteffect

Iedereen kent het gevoel: je bent diep in slaap, en plots word je wakker door een volle blaas. Je kan niet anders dan naar het toilet gaan. Dankzij de gedimde lichtbronnen vind je makkelijk de weg, zelfs in het donker; want ondanks het storende gevoel ben je nog half in slaap. Dat komt hoofdzakelijk door de afgifte van melatonine, het hormoon dat ons slaperig maakt en ervoor zorgt dat ons lichaam ‘s avonds nagenoeg automatisch in slaapmodus overgaat.

Een gezonde slaapcyclus is een waardevol goed. Wie onvoldoende slaapt, functioneert zelden de hele dag door aan 100%. Om ervoor te zorgen dat je biologische klok ondanks een bezoek aan het toilet niet verstoord raakt en dat je zo snel mogelijk opnieuw inslaapt, moet je de volgende punten in gedachten houden :

  • Fel licht kan je biologische klok verstoren en de hoeveelheid melatonine die wordt geproduceerd, beperken. Dus tracht geen licht aan te steken wanneer je naar het toilet gaat; en als je dat toch doet, kies dan voor een nachtlichtje met een dim-functie.
  • Vermijd lichtbronnen die veel blauw licht produceren. Dit verstoort de melatonineproductie, die noodzakelijk is om makkelijk terug in te slapen, en laat je lichaam weten dat de nacht voorbij is.
  • Kies in de badkamer voor oriëntatieverlichting met bewegingssensoren; deze wijzen de weg naar het toilet zodra je de badkamer binnenkomt. Dergelijke lichtbronnen leveren doorgaans een zwak, gedimd licht, waardoor alleen het nodige, namelijk het toilet, zacht verlicht is.

Neem de volgende stapBekijk de verschillende mogelijkheden en ontwerp uw droombadkamer

Inspiratie-Tool


Ontdek inspirerende designs en innovatieve functies en ontwerp in enkele stappen de badkamer van uw dromen.

Contactformulier


Heeft u vragen? Vul het contactformulier in, dan helpen we u graag verder.

Nieuwsbrief


Via onze nieuwsbrief houden we u graag op de hoogte van het laatste nieuws en geven we u waardevolle tips voor meer comfort in de badkamer.